Tips om gezonder te eten

Eet gevarieerd

Er zijn ongeveer 50 verschillende voedingstoffen die je nodig hebt en geen een voedingsmiddel levert al deze voedingsstoffen. Het is dus belangrijk om in je eten te varieeren zodat je wel al deze stoffen binnenkrijgt. Je dagelijkse voeding moet bestaan uit: groenten, fruit, volkoren producten en zuivel. Het is belangrijk dat je 3 tot 4 keer per week vlees of vis eet. Op andere dagen kun je soep of salades eten.

Pas je portie aan

Maak niet teveel eten. Neem nooit meer dan een stuk vlees. Zorg dat je wel genoeg groenten hebt!

 

Geniet van groenten en fruit

Eet iedere dag 2 stukken fruit en varieer in de kleur. Eet ook iedere dag 200 gram groenten. Groeten kun je ook verwerken in bijvoorbeeld pastasaus!

 

Eet regelmatig

Sla geen maaltijden over! Eet in de ochtend een onybijt, rond de middag een lunch en avondeten. Eet ook tussendoortjes zoals fruit, noten of crackers.

 

Zelfgemaakt eten

Probeer je eten zoveel mogelijk zelf te maken. Kant-en-klaar maaltijd bevatten heel veel zout en weinig nuttige voedingstoffen. Je kan ook een pan maken en de rest invriezen. Zo kom je toch iedere dag aan je dagelijkse benodigdheden.

 

Biologische producten

Biologische producten zijn niet alleen gezonden, maar zijn ook veel smaakvoller!

 

Niet alleen!

Alleen gezonder eten is moeilijk. Kies daarom met je hele gezin voor gezonde voeding.

 

Goed kauwen!

Wanneer je snel eet is het grootste gedeelte van je maaltijd nog niet in je maag beland. Hierdoor eet je vaak te veel. Als je rustig eet heeft je lichaam de tijd om het voedsel naar je maag te sturen.

 

Dit zijn de belangrijkste tips over gezond eten! Houd onze blogs in de gate voor meer tips.